Thursday, March 5, 2009

Soal Jawab Agama


Menonton Wayang Bersama Kekasih

Soalan

Saya merupakan remaja yang selalu di belenggu keraguan terutama berkaitan hal agama. Disini saya ingin mengajukan beberapa soalan yang saya rasa prof dapat menjawabnya.

Seperti yang kita ketahui, jika kaum hawa dan kaum adam duduk berdua-duaan di tempat gelap hukumya berdosa.hukum itu adakah sama dengan kita masuk ke panggung wayang.

saya harap prof dapat menjawabnya.

Cinema Screening of "Dawn of the Parsnip", 27.12.08 by Echoplex Films

premier screen front by Vue @ the O2

JAWAPAN

Assalamu’alaikum wr.wb.

Sebelum menjawab ya atau tidak soalan yang ditanyakan di atas, beberapa perkara asas perlu dijelaskan terlebih dahulu. Sebagai muslim, asas ini mesti difahami, diyakini dan dipegang sekuat-kuatnya.

Pertama: Allah s.w.t. tidak mengharamkan perkara yang baik dan bermanfaat kepada manusia. Yang diharamkan adalah perkara yang tidak berfaedah, keji, buruk serta mendatangkan mudarat kepada hambaNya sama ada dalam jangka masa yang cepat atau lambat.

Kedua: Perkara yang haram terbahagi kepada dua jenis: haram li dzatihi dan haram li ghayrihi. Haram li dzatihi ialah sesuatu yang diharamkan Allah lantaran keburukan dan kemudaratannya seperti mencuri, berzina, minum arak dan seterusnya. Manakala haram li ghayrihi diharamkan bukan kerana keburukan atau kemudaratannya tetapi kerana kaitannya dengan perkara yang haram atau ia boleh menjadi punca berlakunya perkara yang haram. Contohnya makan buah rambutan yang dicuri; makan buah rambutan bukanlah sesuatu yang memudaratkan tetapi haram dimakan kerana diperolehi dengan cara mencuri. Lelaki dan perempuan duduk berdua-duaan di tempat sunyi tidak berbahaya kalau hanya sekadar duduk tetapi, boleh menjadi punca kepada berlakunya zina. Maka duduk berdua-duaan di tempat sunyi adalah haram.

Berdasarkan dua prinsip di atas, cuba fikirkan; tidakkah masuk ke dalam panggung wayang juga boleh mendorong kepada zina? Secara fizikalnya pasangan tidak duduk berduaan tetapi dalam keadaan suasana yang gelap, setiap orang yang masuk membawa hal sendiri-sendiri, masing-masing tidak ambil pusing antara satu sama lain. Dalam keadaan demikian kesempatan untuk meraba, berpegang tangan, malah berpelukan tidak ada siapa yang akan mencegahnya. Ditambah pula dengan adegan-adegan menggairahkan yang terpampang di layar di hadapan membangkitkan lagi keinginan yang berkemungkinan besar mengheret pasangan mencari tempat lebih exclusive bagi memenuhi keinginan yang telah memuncak dan sukar dibendung. Maka masuk ke dalam panggung wayang dengan pasangan yang belum dikahwini boleh dikatakan termasuk dalam kategori mendekati zina yang secara jelas dilarang keras oleh Allah s.w.t. di dalam firmanNya yang bermaksud: “Dan janganlah kamu mendekati zina; sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang keji dan suatu jalan yang buruk.” Al-Isra’ :32


Sentuh Mushaf

Soalan

Assalamualaikum Ustazah,
Saya dari Melaka. Mohon ustazah dapat memberikan penjelasan tentang 2 persoalan yang menjadi kekeliruan bagi saya berkaitan menyentuh mushaf al-quran. seperti di bawah:
Persoalan 1 : Setahu saya bagi setiap muslim yang nak memegang al-quran, mestilah berwudu' dahulu. Tetapi sekiranya tidak berwuduk, bolehkah kita memegang al-quran itu dengan cara memegang kulit mushaf (sekiranya jenis kulit al-quran yang berzip) atau dengan mengalaskan dengan kain atau plastik untuk memegang al-quran itu dengan tujuan untuk mengalihkannya dari satu tempat ke satu tempat yang lain.
Persoalan 2 : Sekiranya kita ingin membeli mushaf al-quran dari kedai yang jauh dari rumah, dan biasanya kita tidak dalam keadaan berwuduk ketika itu. Bolehkah kita menyentuh mushaf tersebut? Adakah itu dikatakan dalam keadaan darurat.
Persoalan 3 : Saya pernah belajar berkaitan larangan wanita yang berhaid. Dalam rancangan pagi tadi, ustazah telah menyenaraikan sebanyak 9 larangan wanita berhaid. Tetapi tak termasuk apa yang saya pernah belajar dulu, iaitu TIDAK BOLEH MENANGGUNG AL-QURAN. Maksud menanggung menurut pengetahuan saya ialah walaupun al-quran itu berada di dalam laci contohnya, wanita berhaid tidak boleh menyentuh atau membuka laci tersebut. Kes lain, tidak boleh membawa al-quran walaupun mushaf tersebut berada dalam beg. Minta penjelasan ustazah.
Sekian, terima kasih.

Islam Al-Quran  by Dato' Prof. Dr. Jamaludin Mohaiadin


Jawapan

Assalamualaikum wr.wb.

Terima kasih atas soalan yang begitu teliti.
Persoalan 1 : Menurut al-Syarbiniy di dalam kitab Mughni al-Muhtaj, menyentuh kulit yang bersambung dengannya adalah haram kerana ia sebahagian daripadanya. Difahami dari kata-katanya itu, kiranya pembalut yang tidak bersambung dan tidak dijadikan pada asalnya untuk dijadikan kulit mushaf, maka tidak haram menyentuhnya. Oleh itu mengalas dengan kain atau sebagainya untuk mengalihkannya adalah harus.

Persoalan 2 : Di dalam mesyuarat ahli jawatankusa ibadah haji TH/JAKIM ada membincangkan isu jemaah yang pulang selepas menunaikan haji, biasanya di lapangan terbang Jedah, pihak berkuasa Aras Saudi menghadiahkan/menghulurkan senaskhah al-Quran kepada setiap orang. Pada ketika itu, tidak semua jemaah berada dalam keadaaan suci daripada hadas. Mereka memutuskan harus bagi jemaah memegangnya kerana sukar untuk menjaga diri supaya tidak berhadas. Namun untuk langkah berjaga-jaga, dinasihatkan jemaah menyediakan beg yang telah sedia terbuka. Jika mereka hulur al-Quran, tadahkan saja beg itu. Dengan itu jemaah terselamat daripada menyentuhnya. Jadi kes ini mungkin boleh dijadikan rujukan untuk saudara membeli al-Quran. Keluarlah dengan berwudhu', tapi kalau terbatal, boleh lah meminta penjual memasukkannya terus di dalam beg.

Persoalan 3 : Betul ada hukum tidak boleh menanggung atau membawa al-Quran. Saya tak sentuh pagi itu sebab ia termasuk dalam bab sentuh al-Quran dan yang bersambung dengannya. Mungkin yang saudara sebut laci itu ialah apa yang disebut di dalam kitab fiqh sunduq atau peti, yang tidak boleh disentuh ialah peti yang memang dibuat khusus untuk letak al-Quran. Tapi kalau laci meja, yang biasanya dibuat untuk letak macam-macam, termasuk al-Quran pun ada dalam tu, tidak haram menyentuhnya. Begitu juga harus membawa beg yang di dalamnya ada al-Quran bersama buku-buku atau barang-barang lain.

Allahu A'lam.

2 comments:

  1. And others also need to be reminded..
    Al-Qalam(68): 10-11

    ReplyDelete
  2. Yes, so true. Not only for teenagers, adults and the older people should also avoid going to the cinemas. Its one of the Zionists plan to make Muslims 'lalai and leka'!

    ReplyDelete