Wednesday, December 31, 2008

Suara Hati Rakyat Palestin

Bismillah 06 by Rahila's Islamic Graphics

Rally against Israeli Agression by humbleslave


Saya ada mengenali seorang warga Palestin yang tinggal di Tulkarem City di Palestin.
Tulkarem terletak di selatan Tebing Barat, dan lebih 200 ratus batu dari Gaza.
Saya mengenalinya melalui Fanbox beberapa bulan lepas. Dia mempunyai 2 orang anak lelaki yg berumur 5 dan 7 tahun dan seorang isteri.
Dia, seorang guru Bahasa Inggeris, 31 tahun, mengajar di sebuah sekolah rendah di khemah pelarian di Nour Shams, Tulkarem. Di samping itu, selepas sekolah, dia akan menolong
menjual buku di kedai buku kecil ayahnya yang terletak tidak jauh dari rumahnya.

Saya bertanya bagaimana keadaan di tempatnya, adakah terkena sasaran missile Israel
dan berlaku kecederaan. Alhamdulillah, dia memberitahu di sana tidak ada kejadian yang buruk
seperti di Gaza. Tetapi ada penduduk yang miskin di khemah pelarian itu yang tidak dapat makan dengan sempurna.
Anak-anaknya pula asyik bertanya tentang pengeboman Israel ke atas Gaza. Mereka dapat merasakan trauma saudara mereka di Gaza dan tempat lain yang bermandi darah walaupun tidak kedengaran jet pejuang atau peluru berpandu Israel di tempat mereka. Terdapat juga beberapa rakannya yang tinggal di Gaza, tapi syukur katanya mereka itu semuanya selamat.

Dia sangat berterimakasih kepada saya dan rakyat Malaysia yang telah dan akan mengumpulkan dana dan sumbangan untuk diberi pada penduduk Palestin.
Saya memberitahunya itu adalah kewajipan kita untuk membantu sesama Muslim yang hidup dalam kesempitan serta amat memerlukan bantuan.


320\365  SPEAK FOR GAZA, The number of dead people from the Israeli attacks in Gaza rises to 345 by ‘sad feeling


Pagi tadi saya sempat melihat berita terkini berkaitan Gaza di dalam News on Al Jazeera di tv. Wartawan Al Jazeera menemuramah seorang ibu muda di Gaza yang mempunyai 4 orang anak (lelaki dan perempuan) yang masih kecil dibawah 12 tahun, bertanyakan bagaimana perasaannya sekarang selepas peristiwa berdarah di situ berlaku. Ibu muda itu menjawab , "tidak selamat, dan kami hanya menunggu mati pada bila-bila masa sahaja! Apa yang boleh kami buat? Saya akan mati bersama-sama anak-anak saya di sini ". Kedengaran sungguh sedih jawapannya itu... Mereka tidak dapat berlindung dari bom seperti di Tel Aviv, atau bandar Israel yang lain kerana di sana mereka ada bunker atau tempat selamat dari serangan bom.

 by AnomalousNYC


Yang lain pula berkata (apabila ditemubual) "kami akan mati samada kerana dibom ataupun kerana menunggu roti" (yang nak dibeli yg semakin sedikit kuantitinya). Kedai roti itu adalah satu-satunya kedai roti yang masih dibuka dan beroperasi di Gaza. Tuan punyanya berkata, sehari dua ni mereka masih boleh bertahan, tetapi bila minyak kenderaan sudah habis, tidak pasti lagi kedainya dapat membuat roti-rotian lagi. Begitulah suara hati penduduk Gaza dan tempat lain di Palestin. Marilah kita bersama berdoa dan membantu sedaya yang kita mampu saudara se Islam yang menghadapi dugaan hebat dari Allah ini. Dalam menguji mereka di bumi Palestin, Allah juga menguji orang Islam lain seperti kita untuk melihat samada kita akan membantu mereka yang bernasib malang seperti ini atau tidak. Wallahu 'alam.

No comments:

Post a Comment