Wednesday, December 24, 2008

Pengalaman Yg Tak Dapat Dilupakan (4 )












Semasa berada di Mekah, beberapa kejadian yg jarang
berlaku telah terjadi. Misalnya kejadian hujan yang jarang
berlaku di musim panas di sana. Pada hari ketiga di sana, ketika
berjalan ke Masjidil Haram untuk bersolat maghrib, saya
ternampak awan mendung berlingkar di langit senja. Saya
bersungut pada suami dalam dia dengar dan tidak akan hari
seperti mahu hujan. Terdetik di hati saya bahawa mungkin hari
akan hujan sejenak lagi, cuma kerana ia jarang berlaku di tanah
suci, saya tak berapa yakin.

Semasa bersolat maghrib, saya agak hairan kenapa imam
membaca ayat-ayat lazim yang pendek dengan rentak laju.
Selalunya beliau akan membaca surah yang sederhana panjang,
sekadar satu rubu' ( atau satu 'ain) setiap rakaat dalam rentak
sederhana. Kemudian semasa bersolat itu juga saya terdengar
bunyi hujan turun dengan lebat. Saya terfikir dalam khusyuk tak
khusyuk itu, pastinya hujan akan membasahi imam dan makmum
lelaki yang bersolat di depan multazam yang tidak berbumbung itu.

Memang benar terjadi seperti apa yang saya fikirkan itu. Sebaik
memberi salam, Imam dan jemaah lelaki yg menjadi makmum
berlalu ke tempat teduh. Saya tidak melihatnya, tapi saya dapat
merasakan perkara seumpama itu akan dilakukan mereka. Siapa
yang mahu basah kuyup, kerana hujan yg lebat itu walaupun semakin
serek, berterusan selama setengah jam.Tapi yang pastinya, imam
muda itu telah basah kuyup bersama jemaah di belakangnya. Kesian
pulak saya memikirkannya sebab saya sangat kagum pada Imam
alhafiz itu yg saya kurang pasti namanya, malah tidak tahu macam
mana paras rupanya. Bacaan ayat-ayat sucinya amat menyentuh
hati nurani siapa sahaja yg mendengarnya, walaupun bagi saya yang
banyak tidak memahami bahasa syurga itu.

Jemaah perempuan sebelah menyebelah saya, jemaah dari Malaysia
juga tidak perasan bahawa hujan telah turun dengan lebat.
Wah, bagus betul mereka ni kerana khusyuk dlm solat, walhal saya
pula perasan dengan apa yang berlaku di sekeliling, menyebabkan
saya kurang khusyuk semasa solat maghrib itu. Ramai jemaah
perempuan kemudiannya meluru ke depan, ke beranda menghadap
Kaabah untuk melihat hujan yang agak lebat itu, satu fenomena ganjil
atau jarang berlaku di bumi suci itu. Saya hanya memerhatikan dari
jauh sahaja kerana hujan selalu berlaku di Malaysia..agak sama di mana
sahaja bagi saya. Saya nampak dari jauh hujan rebas itu turun beralun di tiup angin..

Sungguh syahdu saya rasa saat itu, sambil jemaah lain sibuk
bercakap pasal hujan itu.. Saya hanya duduk diam di sejadah
yg safnya agak di tengah masjid di tingkat dua. Saya berdoa
dengan doa turun hujan dan bertahmid, serta saya merasakan
itu adalah rahmat yang besar dari Allah Swt kerana musim itu
adalah musim panas (setinggi 39 darjah celcius),
dan Mekah berdebu di siang harinya kerana kerja-kerja
pembesaran tempat sai' dan perkarangan masjid. Jadi dengan
turunnya hujan itu, maka berkuranganlah debu dan hawa
panasnya disebabkan hujan yang sejuk dan nyaman itu. Kira
saya itu adalah pembersihan dari Allah dari debu fizikal dalam
atmosfera dan area Masjidil Haram dan ada hikmah disebaliknya.

Suami saya menceritakan pada saya bahawa semasa hujan turun
itu, ramai jemaah lelaki yang bukan sahaja berlindung dari hujan,
tapi ada segolongan mereka yang berlari ke arah hujan iaitu ke
arah Kaabah di bahagian Hijir Ismail yang diatas Kaabahnya
terletak pancur emas. Air hujan yang jatuh melalui pancur emas
itu mereka berebut-rebut menadahnya. Ada yang meminumnya,
ada pula yang mengambilnya pulang, seolah-olahnya mereka percaya
air itu ada keberkatannya. Sejauh mana ia benar, saya tidak
mengetahuinya. Hanya Allah SWT lebih mengetahuinya.

No comments:

Post a Comment