Tuesday, April 7, 2009

Dua Imam Mazhab Sunnah Wal Jamaah

http://www.gaulislam.com/wp-content/uploads/2008/10/threbaz.gif

IMAM AS SYAFI'I DAN KITAB AL UMM

Muhammad bin Idris Asy-Syafi'i atau yang lebih dikenal
dengan nama Imam Syafi'i adalah tokoh besar yang tidak
asing lagi namanya di sanubari umat Islam. Kepakaran
Imam Syafi'i di berbagai cabang ilmu keislaman tidak
diragukan oleh para ulama. Beliaulah peletak dasar
ilmu hadits dan ushul fiqih lewat karya monumentalnya,
ar-Risalah. Di berbagai belahan dunai Islam, khususnya
di Asia Tenggara, termasuk Indonesia [dan Malaysia],
mazhab Syafi'i menjadi pegangan utama kaum muslim.
Artinya dalam menjalankan aktivitas-aktivitas
keagamaan yang berkaitan dengan masalah-masalah
peribadatan mereka akan memilih dan mengamalkan
pendapat-pendapat yang berkembang dalam mazhab
Syafi'i.

Akan tetapi di antara yang pantas disayangkan adalah,
masih ada bahkan tidak sedikit di antara kalangan umat
Islam yang mengklaim dirinya pengikut madzab Imam
Syafi'i bahkan yang fanatik di antara mereka ternyata
tidak mengenal siapa sebenarnya Imam Syafi'i.
Jangankan ditanya tentang karya-karya ilmiah, aqidah,
manhaj, atau pandangan Iman Syafi'i terhadap
pentingnya berpegang teguh pada Al-Qur'an dan
As-sunnah, masa dan tempat al-Imam dilahirkan pun
banyak yang tidak tahu. Jangan hairan kalau ada yang
menyangka Imam Syafi'i adalah orang Asia Tenggara
sehingga fiqihnya cocok untuk orang Asia Tenggara.

Kitab al-Umm adalah satu di antara kitab-kitab Imam
Syafi'i yang sangat terkenal. Di sana termuat fiqih
Imam Syafi'i. Maka tidak jarang bila dalam sebuah
pembahasan hukum fiqih disebutkan "menurut Imam
Syafi'i" maka yang dimaksud adalah dalam kitab al-Umm
tersebut. Kitab al-Umm adalah sebuah kitab tebal yang
terdiri dari empat jilid dan berisi 128 masalah.
Al-Hafidz ibnu Hajar berkata: "Jumlah kitab (masalah)
dalam kitab al-umm sebanyak 40 bab lebih -wallahu
a'lam- dimulai dari kitab at-Thaharah kemudian kitab
as-Shalat. Begitu seterusnya yang beliau susun
berdasarkan bab-bab fiqih ..."

Ringkasan KITAB AL UMM ini adalah terjemahan dari
kitab Mukhtashar Kitab Al Umm fiil Fiqhi, yang
merupakan ringkasan kitab al-Umm yang disertai dengan
catatan kaki dari peneliti atau pentahqiqnya. Setelah
sekilas menyebutkan tentang biografi Imam Syafi'i,
pada jilid 1 kitab terjemahan ini memuat pembahasan
masalah fiqih yang disusun secara berurutan sebagai
berikut:
a.. Tentang bersuci (thaharah),
b.. Tentang haid,
c.. Tentang shalat,
d.. Tentang shalat 'iedain,
e.. Tentang jenazah,
f.. Tentang zakat,
g.. Tentang pembagian zakat,
h.. Tentang puasa,
i.. Tentang i'tikaf,
j.. Tentang haji,
k.. Tentang qurban,
l.. Tentang hewan buruan dan sembelihan,
m.. Tentang makanan dan keterangan halal haramnya, dan
n.. Tentang nadzar.
Masing-masing masalah dibahas dalam bab-bab yang lebih
rinci.

Pembahasan dalam buku ini banyak dilakukan dengan pola
dialogis yang menunjukkan bahwa Imam Syafi'i seorang
pendebat yang ulung. Barangsiapa membacanya niscaya ia
akan menyaksikan kekuatan hujjah imam Syafi'i dan
ketajaman argumentasi berdasarkan Al-kitab dan sunnah.
Tambahan catatan kaki, menyempurnakan kehadiran kitab
ini.


IMAM MALIK DAN KITAB AL MUWATTA'


Malik bin Anas bin Malik bin Abu Amir bin Amar bin Harits, dilahirkan di Madinah pada 93 Hijrah. Moyangnya Abu Amir berasal dari Yaman yang berhijrah ke Madinah untuk berguru dengan Rasulullah s.a.w dan menjadi antara sahabat baginda yang setia. Ibunya pula Aliyah Syuraik dan ada riwayat menyatakan ibunya mengandungkan dia selama dua tahun sebelum melahirkannya di Kampung Zuwarmah di utara Madinah.

Malik dilahirkan pada zaman pemerintahan khalifah Umaiyyah keenam, Khalifah Al-Walid Abdul Malik Madinah yang terkenal sebagai pusat ilmu telah memupuk cintanya terhadap ilmu al-Quran dan hadis. Dia akan membuat satu simpulan tali setiap kali belajar sesebuah hadis untuk mengingatkannya jumlah hadis yang dipelajarinya. Punya daya ingatan yang sangat kuat, dan pernah suatu ketika gurunya, Ibnu Syihab menyampaikan 30 hadis, dia hanya mendapat 29 hadis saja; dia sanggup bertemu gurunya semula memintanya mengulang semula satu hadis yang tertinggal itu.

Zaman remajanya, Malik pelajar yang sangat miskin sehingga terpaksa menjual kayu dari bumbung rumahnya yang runtuh untuk mendapatkan wang. Dalam usia 17 tahun, dia sudah mendalami pelbagai ilmu agama. Dia juga masih sangat rajin belajar walaupun selepas berumah tangga dan dikatakan mempunyai 900 orang guru yang separuh daripadanya adalah ulama tabien.

Malik sangat mencintai ilmu hadis dan dikatakan, jika dia dipanggil untuk bercakap mengenai fikah, dia terus keluar dengan pakaian yang melekat di tubuhnya. Tetapi jika dia dipanggil untuk bercakap mengenai hadis, dia akan mandi, berpakaian kemas serta memakai harum-haruman sebelum keluar. Dia juga melarang orang bercakap nyaring dalam majlis hadis sebagai menghormati Rasulullah kerana hadis datangnya daripada Rasulullah.

Malik menghabiskan 40 tahun untuk mengumpul hadis yang diterima daripada gurunya. Sebanyak 100,000 hadis dihafalnya, tetapi selepas disaring, hanya 10,000 diakui sah, yang kemudian dipadankan dengan firman Allah. Akhirnya, hanya 5,000 yang diterima sebagai benar-benar sabda Rasulullah. Hadis ini dihimpun dalam kitab pertamanya, al-Muwatta.

Ada riwayat menyatakan, khalifah kedua Bani Umaiyah, Abu Jaafar al-Mansur di Baghdad menggesa Malik supaya menulis ilmunya untuk dijadikan rujukan. Selepas mengumpul hadis itu, dia bingung memikirkan judul sesuai untuk kitabnya sehingga bermimpi dikunjungi Rasulullah yang bersabda kepadanya, "Sebarkan kitab ini kepada manusia."

Akhirnya dia memutuskan untuk menamakan kitab sulungnya itu al-Muwatta' bermaksud Yang "Disepakati" atau Tunjang atau Panduan. Kerana lamanya masa yang diambil untuk menyusun kitab ini, khalifah meninggal sebelum sempat menatapnya. Pada zaman pemerintahan Harun al-Rashid, al-Muwatta' begitu dihormati sehingga khalifah mencadangkan kitab itu digantung di Kaabah sebagai lambang perpaduan ulama dalam hal agama tetapi dibantah Malik.

Khalifah pernah mengutus Syeikh al-Barmaki untuk menjemput Malik mengajar di istananya. Sebaliknya Malik menjawab, "Ilmu pengetahuan harus didatangi dan tidak disuruh mendatangi." Utusan itu pulang ke Iraq dan menyampaikan pesan berkenaan.

Khalifah menghantar dua anak lelakinya ke majlis ilmu Malik di Madinah. Ketika menunaikan haji, khalifah sempat menemui Malik dan memintanya membacakan kitabnya. Malik sebaliknya meminta khalifah hadir ke majlis ilmunya sahaja. Khalifah membalas, mahu mendengar kitab itu di rumah Malik sendiri tetapi Malik merendah diri menyatakan, kediamannya buruk, tidak sesuai untuk dikunjungi seorang amirul mukminin.

Khalifah menghadiahkan 3,000 dinar emas kepada Malik untuk membina rumah baru. Hanya sedikit wang yang digunakan dan selebihnya diberikan kepada sahabat lain. Suatu hari, semasa khalifah di Madinah, sekali lagi Malik dijemput ke tempatnya untuk membacakan al-Muwatta'.

Mulanya dia enggan tetapi akhirnya bertukar fikiran lalu ke tempat khalifah. Katanya, "Saya harap janganlah tuanku jadi orang pertama yang tidak menghormati ilmu. Saya tidak menolak permintaan tuanku tetapi saya harap tuanku menghargai ilmu supaya Allah menghargai tuanku."

Khalifah bersetuju mengikut Malik ke rumah. Selepas duduk di kerusi khasnya, khalifah menegur kerana terdapat ramai orang lain di situ. Tetapi Malik membalas, "Jika orang ramai tidak dibenarkan mendengar isi kitab ini, nescaya Allah tidak akan memberi rahmat kepada seorang pendengar pun." Khalifah akhirnya bersetuju membenarkan orang lain mendengar sama.

Malik menyuruh pelajarnya Ma'an membaca al-Muwatta', tetapi sebelum pelajar itu membuka mulut, Malik mencelah, "Para pencinta ilmu sangat menghargai ilmu. Tiada sesiapa akan duduk lebih tinggi daripada ilmu." Mendengar sindiran itu, khalifah turun duduk di lantai bersama yang lain.

Antara sikap Malik, dia tidak pernah menolak hadiah yang diberikan kerana baginya ilmu pengetahuan memang wajar mendapat penghargaan, apatah lagi ilmu agama. Bagaimanapun banyak wang hadiah yang diberikan kepada pelajarnya. Hidupnya tidak mewah tetapi dia gemar berpakaian kemas kerana baginya pakaian yang kotor dan tidak senonoh akan menjatuhkan maruah ulama.

Malik pernah berdepan cabaran hebat pada masa pemerintahan Abu Jaafar al-Mansur, ketika anak saudara khalifah, Jaafar Sulaiman menjadi gabenor Madinah. Gabenor muda dan tidak berpengalaman itu kurang menghormati ulama, apatah lagi ketika itu terdapat ramai yang mendengki Malik kerana kedudukannya.

Termakan hasutan, Malik yang berusia 54 tahun ketika itu ditahan dan diseksa dengan 70 sebatan. Hukuman itu mencetuskan kemarahan orang Madinah, sangat membimbangkan khalifah di Baghdad, lantas Jaafar dipecat. Khalifah dengan rendah diri berjumpa Malik untuk meminta maaf dengannya. Hubungan baiknya dengan khalifahlah yang mendorongnya menulis al-Muawatta' yang terkenal itu.

http://kitaabun.com/shopping3/images/muwatta.gif?osCsid=226383a4b90716544a44c2944f3e0613

Malik kembali ke rahmatullah pada Rabiulawal 179 Hijrah, dalam usia 90 tahun selepas menghidap sakit tua selama 20 hari dan dikebumikan di Baqi. Dia meninggalkan seorang balu, tiga anak lelaki dan seorang anak perempuan. Hanya anak perempuan tunggalnya, Fatimah yang mewarisi ilmunya mendalami al-Muwatta'. Seumur hidupnya, Malik tidak pernah meninggalkan Madinah kecuali ketika menunaikan haji ke Mekah. Namun dia berjaya mengumpul ramai pelajar yang datang dari luar Madinah. Pelajarnya yang ramai inilah bertanggungjawab melebarkan Mazhab Maliki ke seluruh pelusuk dunia.

"Kesabaran adalah tunjang kekuatan dan kebahagiaan di dunia mahupun akhirat...."

Selamat Menyambut Ramadhan al-Mubarak & Selamat Berbuka~! by tunmutaer.

Sumber: HafizFirdaus.com dll


No comments:

Post a Comment